În ultimii ani ne-am mutat viaţa pe internet. Am devenit „transparenţi”, despuiaţi de secrete, persoane publice ale căror intimităţi nu sunt vânate de paparazzii, ci sunt expuse tuturor de bună voie, chiar de noi înşine. Asta în plan personal. În plan profesional, lucrurile stau similar, dar conotaţiile sunt pozitive. Practic, orice afacere, cât de mică, dacă nu există în on-line, nu există deloc. Noul marketing digital ne învaţă cum să facem faţă acestor provocări şi cum să devenim vizibili şi dezirabili în lumea virtuală. Astfel, bătrânei pagini web îi vom aduce degrabă îmbunătăţiri. Statică fiind, nu este iubită de Google, adică nu este găsită prea repede cu ajutorul celebrului motor de căutare şi nici nu este interesantă. O carte de vizită pe care se aşterne praful, cum v-am mai spus şi altă dată.
Iar îmbunătăţirile de care vorbeam sunt date de formă şi conţinut dinamice şi de optimizare SEO.
Aş vrea acum să detaliez puţin problema conţinutului. Care este cea mai bună soluţie: să construim un blog pe care să-l ataşăm paginii noastre web şi pe care să îl actualizăm în mod curent cu articole interesante care să completeze şi detalieze serviciile şi produsele care fac obiectul afacerii noastre sau să construim un micro-site, separat de pagina noastră web, în care să adunăm fie informaţii generice despre genul de servicii şi produse pe care le oferim, fie să conţină campanii sau promoţii de proporţii pe care dorim să le aducem în atenţia publicului mai presus de orice?
Nu cred că există un singur răspuns corect la această întrebare. Răspunsul depinde, în primul rând, de obiective. În orice caz, oricare dintre variante presupune un upgrade mai mult decât bine venit pentru clasica pagină web. În acest context, răspunsul greşit ar fi să nu alegi niciuna dintre aceste opţiuni (deşi măcar o pagină de Facebook tot ai putea să creezi).
Blogul ataşat paginii tale web este una dintre cele mai răspândite instrumente de a-ţi menţine site-ul actualizat cu ajutorul informaţiilor proaspete şi detaliate despre afacerea, piaţa de desfacere, clienţii sau contextul socio-economic în care evoluezi. Inclusiv îţi poţi permite postări creative, originale sau umoristice. Blogul nu este un cadru rigid precum pagina web în sine, aducând acea notă de culoare şi dinamicitate necesare atragerii şi menţinerii publicului în casa virtuală a afacerii tale (cu atât mai mult dacă te gândeşti să-ţi creezi şi un magazin on-line). De asemenea, blogul oferă interacţiune cu publicul la nivel de comentarii. Acest feedback este atât de important, încât posibilitatea de a adăuga comentarii nu se mai regăseşte doar în bloguri, ci şi în anumite site-uri.
Micro-site-ul este o opţiune relativ nouă. Pune accentul pe conţinut: informaţie generică, generoasă şi oferită gratuit despre domeniul tău de activitate (şi, implicit, despre afacerea ta). Este menit să aducă un plus de cunoaştere corectă publicului tău, oferindu-i şansa să te aleagă şi să-ţi devină client în deplină cunoştinţă de cauză.
Micro-site-ul dedicat unei campanii sau promoţii, prin faptul că este creat semi-independent (în general, cu domeniu propriu) aduce un plus de importanță şi seriozitate respectivei campanii. Este o alegere costisitoare (în general, are o valabilitate determinată, spre deosebire de celelalte variante), dar un grad de atracţie ridicat prin faptul că oferă mai mult decât informaţie – posibilitatea câştigării de premii sau reduceri (după caz). De cele mai multe ori, nu se limitează doar la a informa publicul, ci oferă şansa de a participa online. Este vizibil şi datorită faptului că este promovat/susţinut pe toate canalele destinate oricum publicitării respectivei campanii/promoţii.
Nu am intrat în detalii referitoare la implicarea reţelelor de socializare în completarea acestor instrumente. Rolul lor este evident. În orice caz, aşa cum deja s-a spus pe mai multe voci, reţelele sociale sunt doar mijloace de promovare utile, dar nu trebuie să devină baza construcţiei tale virtuale, întrucât niciunul dintre aceste profiluri sau pagini nu îţi aparţin, ele fiind doar puse la dispoziţia ta, fără să ai un control asupra evoluţiei sau existenţei lor.
Fiind vorba de instrumente flexibile şi rapid adaptabile, se dezvoltă în concordanţă cu nevoile şi dorinţele publicului tău pe care acum chiar le poţi cunoaşte în timp real, ceea ce te obligă să fii mereu „pe recepţie”.